Přihlášení
Nick:
Heslo:
Trvalé přihlášení

Registrace Zapomenuté heslo

Tak nám zabili Sedm statečných

Sdílej na Facebooku

Autor: Kasparek

Vloženo: 30.12.2016

Publikováno: 30.12.2016 07:15

Kategorie: Recenze -> Filmů a seriálů

Tak nám zabili sedm statečných

Nedávno jsem sledoval na síti diskuzi ohledně nového  zpracování  Sedmi statečných. Jeden z diskutujících byl toho názoru, že z nového zpracování zmizely všechny myšlenky  filmu  z roku 1960, kdežto jeho oponent dost nevybíravými slovy (jak je na internetu při těchto diskuzích zvykem) namítal, že tam žádné nenašel. Zřejmě stoupenec jen nekonečného střílení .  Jeho chyba. A přitom těch hlášek a úvah k zamyšlení  i k pousmání ve filmu z roku 1960 najdeme hodně.

Připomeňme si některé z nich:

Když se Chris (Yul Brynner) a Vin pokouší najmout Bernarda (Charles Bronson), ten jim vypočítává za kolik tisíc dolarů vyčistil to či ono území od zloduchů. Když se zeptá kolik nabízí oni, dostane odpověď, že dvacet dolarů, přičemž oba pistolníci už odchází. „Dvacet dolarů?“, zamyslí se Bernardo, „zrovna teď je to hodně peněz.“ Prostě okamžik, který divákovi ledacos připomene z jeho vlastních životních událostí. Hlášky pistolníka Vina (Steve Mc Queen)se pak staly hojně citovanými. Stařešina vesnice naznačuje, že sedm proti čtyřiceti nejsou zrovna nejlepší vyhlídky. Načež Vin prohlásí: „Je to jako s tím chlápkem co padal z desátého patra. V každým patře slyšeli-zatím je to ještě dobrý, zatím je to ještě dobrý… Později nastává zvrat v ději a sedm statečných musí odevzdat zbraně Calverovi (Eli Wallach). Calvera se zvědavě ptá  Chrise: „Proč chlap jako ty, vzal tuhle práci? Proč??“ Odpoví za něj Vin:  „Taky jsem se tak ptal jednoho chlapíka v El Pasu, kterej  se svlíkl a nahej skočil mezi kaktusy. Proč. Asi se mu zdálo, že je to dobrej nápad.“ Tento sarkasmus ve chvíli kdy se jeví vše ztraceno je nejen nezapomenutelným okamžikem filmu, ale i tak trochu školou pro život.

Pak sedm odzbrojených pistolníků dopraví bandité na hranici. Tady jim hodí na zem zbraně a odjíždí. Nastává debata zda se vrátit do vesnice nebo odjet pryč a na všechno zapomenout.  Diskuzi rázně ukončí  Kudla (James Coburn) když ze země zvedne svoji pušku a prohlásí: „Nikdo mi nesmí hodit zbraň a říct utíkej. Nikdo.“  A tak by to mělo být.  Nejen na divokém západě. Což se především týká naší současné reality.

Uvedl jsem jen některé z myšlenek filmu, je jich tam mnohem víc. V jedné scéně Vin říká, že přemýšlel o tom zůstat ve vesnici, protože tady o něm ví jen to dobré. Z dalšího vyplývá, že šestice pistolníků, kromě nejmladšího Chica (Horst Buchholz), nejsou žádní andělé, ale v podstatě nájemní zabijáci, kteří se ovšem zrovna v této záležitosti postavili na správnou stranu. A nejstatečnější z nich je nečekaně „vyhořelý“ lovec odměn (Robert Vaughn), který se nechal najmout jen proto aby se ukryl před bývalými klienty. Ve střetnutích s Calverovými muži se jen zbaběle schovává  a do bojů nezapojuje. Nakonec překoná svůj strach v působivém závěrečném souboji „na férovku“. Za zmínku stojí i postava pistolníka (Brad Dexter), který se vlastně dal najmout jen pro bláhovou vidinu ukrytého zlata. „Přijdu do pekla,“ konstatuje, když umírá v boji. „Ty tam nepatříš,“ říká zamyšleně Chris. Něco v tom smyslu-byls sice mizera, ale nakonec jsi položil život za správnou věc. I když tak trochu omylem. Ale tak už to v životě chodí.

Sedm statečných z roku 1960 je remake japonského filmu Sedm samurajů od režiséra  Akiro Kurosavy. Americký režisér John Sturges požádal  Kurosavu o svolení aby mohl natočit volnou verzi jeho filmu v amerických realiích, a svolení dostal. Dnes už by si žádostmi o svolení asi nikdo příliš hlavu nelámal. To jen tak mimochodem.  Když Sturges pozval svého japonského kolegu na premiéru Sedmi statečných (The Magnificent Seven-doslova-Báječných sedm, ale tento titul zní v češtině trochu divně a tak byl zvolen skvělý volný překlad), dostalo se Sturgesovi velké pocty. „Natočil jste lepší film než já,“ řekl Akiro Kurosawa. Hudba k filmu (Elmer Bernstein) se pak stala tou nejlepší filmovou hudbou v dějinách kinematografie, ale to je jen můj osobní názor. Většinou slávu za dobrý film sklízí režisér a herci. V tomto případě nesmíme zapomenout na muže, který příběh napsal. Byl jim scénárista William Roberts.

Oproti tomu verze z roku 2016 ponechala všechny filosofické úvahy stranou a zaměřila se především na střílení. Remake jakéhokoliv filmu by mělo přinést něco nového. Tady bylo spíše ubráno. Chyběly  vyhraněné charakteristiky postav, jejich motivace, pocity atd. Tedy vše co divákovi umožní aby děj prožíval společně s hrdiny, aby ho mrzelo když některý z nich zemře apod. Také politická korektnost dostala přednost před logikou děje a byla dotažena do krajnosti.

Ale abych nebyl tak zcela negativní. Kdyby název filmu nepřipomínal onu klasiku, mohlo by jít o docela zajímavý western, který zaujme dobře udělanými přestřelkami.

 

 




Hlasovaní jako ve škole (1 - nejlepší, 5 - nejhorší)Hodnocení: 1 (3 hlasů)

VedlejsiCesta - 1JariAgnes - 1Ady216 - 1

přečíst později

Komentáře

štísko | + 0 / 0
5.02.2017-14:31
Mně to připadalo úvaze blíž.
Ale to se dá změnit docela snadno!

Za úvahu bych Ti dal jedničku.
Kasparek | + 0 / 0
5.02.2017-7:34
Pro Štísko: Mnou označení kategorie jako "recenze" byla skutečně nešťastné. Neměl jsem ani v úmyslu psát recenzi na novou verzi filmu. Zvláště když recenze čtu poměrně často a tento útvar mě neláká. Správné zařazení mělo být buď fejeton, nebo úvaha. To je tak, když jeden příliš spěchá. Díky a měj se.
štísko | + 0 / 0
5.02.2017-6:10
Jako připomínka klasiky proč ne.
Ale tohle by měla být přece recenze dalších Sedmi statečných. A to není. Jednak píšeš převážně jen o původním remaku z roku 1960 a novému filmu věnuješ jen pár řádků v závěru. Navíc nemáš uveden ani přesný název. To, že jde opět o název Sedm statečných, čtenář musí odvodit až z textu. Schází režisér atd.
Název Tvého díla je vtipný a dost možná velmi výstižný, ale v recenzi se musí uvést přesně.
Pro porovnání by také bylo dobré uvést diváckou úspěšnost našeho nejprestižnějšího filmového serveru ČSFD, případně stopáž atd. Úspěšnost se udává v procentech co udělují diváci - uživatelé onoho serveru.
Není ani špatné si nějakou tu recenzi přečíst u konkurence, aby jsi si udělal nějakou představu.
Osobně si ale na Tvém díle cením vypíchnutí myšlenek z verze r. 1960.
VedlejsiCesta | + 0 / 0
24.01.2017-16:42
Souhlas. Sedm statečných je mým "srdečním" filmem a taky to nesu dost těžce.
A souhlasím i s Gertym: scéna, kdy Bronson vysvětluje dětem, jak stateční jsou vlastně jejich otcové (ve srovnání s pistolníky), je krásná a moudrá.
Gerty | + 0 / 0 | Moderátor
16.01.2017-18:14
Hmm, ta scéna s umírajícím Dexterem - myslel jsem si, že Bryner mu tam říká "Ty mezi nás nepatříš." Ale možná jsem špatně přečetl titulek nebo už si to po té době správně nepamatuji.
A asi nejvíc mě chytil moment, kdy Bronson naplácá mexickým klukům, když řeknou, že jejich otcové jsou zbabělci - a připomene jim, kolik jiné důležité práce celý život musejí dělat.
Taky bych si souhlasil s tím, že Sturges je lepší Kurosawy - myslím, že jeho jméno je správně Akira, ne Akiro - a to především proto, že v původních Samurajích je vůdce bandy dost anonymní postava. Naopak Calvera je nejsilnější figura příběhu.
V souvislosti s ním - Eli Walach kdysi vyprávěl, že když se na film díval jeho malý syn, vždycky mu říkal: "Táto, měl jsi vystřelit první!" Tohle je taky hezký moment celého díla.
No škoda, že už všichni Stateční odešli na věčnost - loni poslední z nich - Robert Vaughn.
Na remaku jsem nebyl a ani nehodlám ztrácet čas jeho sledováním, deset vteřin ukázek mi celkem stačilo.
A k westernům obecně - Statečné mám hodně rád, ale u mě o fous před nimi vede Tenkrát na Západě.
tata | + 0 / 0
30.12.2016-18:33
asi tak.
I když...
Rita | + 0 / 0
30.12.2016-10:34
Souhlas ;).

Veškerá díla zveřejněná na serveru Pište-Povídky.cz jsou pod právem autorů, tudíž je nelze kopírovat ani jinak využívat bez jejich souhlasu.